Zadawanie dobrych pytań
Dobrym sposobem na to, aby pomóc komuś przemyśleć dany temat jest zadawanie pytań. Odpowiednie pytanie może skutecznie pomóc przedstawić posiadaną wiedzę, ocenić posiadane koncepcje, a także stworzyć nowe.
Zadawanie pytań mających na celu pomóc innym w procesie uczenia się nosi nazwę Metody sokratycznej, od jej twórcy Sokratesa, który żył w starożytnej Grecji.
Metoda sokratyczna wymaga bardzo uważnego słuchania osoby pytanej aby móc dobrze ocenić jej wypowiedĽ i sformułować pytanie, które będzie pomocne, konstruktywne i niekonfrontacyjne.
Oto przykłady takich pytań:
Pytania wyjaśniające
- Co masz na myśli mówiąc ______?
 - O co przede wszystkim Ci chodzi?
 - Jak _____ odnosi się do _____?
 - Czy mógłbyś to sformułować inaczej?
 - Czy dobrze Cię zrozumiałem: masz na myśli _____ czy też _____?
 - Jak to się odnosi do naszego problemu/dyskusji/sprawy?
 - Joasiu, czy mogłabyś swoimi słowami podsumować to co powiedział Ryszard? ... Ryszard, czy to miałeś na myśli?
 - Czy mógłbyś podać mi przykład?
 - Czy _____ byłoby dobrym tego przykładem?
 
Pytania sprawdzające założenia
- Co zakładasz mówiąc to?
 - Co zakłada Joasia?
 - Co innego moglibyśmy założyć?
 - Wydaje się, że przyjmujesz, iż _____. Czy dobrze Cię rozumiem?
 - Całe Twoje rozumowanie opiera się na _____. Dlaczego oparłeś swoje rozumowanie na _____ zamiast na _____?
 - Wydaje się, że przyjmujesz, iż _____. Dlaczego uważasz to za oczywiste?
 - Czy zawsze tak jest? Jak myślisz o co chodzi w tym założeniu?
 - Dlaczego ktoś mógłby przyjąć takie założenie?
 
Pytania badające motywy i dowody
- Czy mógłbyś wyjaśnić nam swoje motywy?
 - Jak to się odnosi do tego przypadku?
 - Czy jest powód aby wątpić w ten materiał dowodowy?
 - Kto jest w stanie stwierdzić, czy to prawda?
 - Jak odpowiedziałbyś komuś, kto mówi, że ____?
 - Czy ktoś jeszcze ma dowody na poparcie tej tezy?
 - Jakie rozumowanie doprowadziło Cię to takich wniosków?
 - Jak moglibyśmy się przekonać, że to jest prawda?
 
Pytania na temat poglądów lub punktu widzenia
- Co sugerujesz mówiąc to?
 - Mówiąc _____, czy sugerujesz że _____?
 - Ale gdyby tak się stało, to jakie by były inne tego skutki? Dlaczego?
 - Jaki miałoby to skutek?
 - Czy tak stałoby się na pewno, czy tylko prawdopodobnie?
 - Jaka jest alternatywa?
 - Jeżeli faktem jest, że _____ oraz _____ to co jeszcze może być prawdą?
 - Jeśli założymy, że ____ jest etyczne, to co z _____?
 
Pytania badające implikacje i konsekwencje
- Jak możemy to sprawdzić?
 - Co zakłada to pytanie?
 - Czy _____ sformułowałby to pytanie inaczej?
 - W jaki sposób ktoś mógłby rozwiązać tę kwestię?
 - Czy w ogóle jesteśmy w stanie znaleĽć odpowiedĽ na to pytanie?
 - Czy to pytanie jest jasne? Czy je rozumiemy?
 - Czy odpowiedzieć na to pytanie jest łatwo czy trudno? Dlaczego?
 - Czy wszyscy zgadzamy się, że tak powinno brzmieć pytanie?
 - Aby odpowiedzieć na to pytanie, na jakie inne pytania trzeba przedtem znaleĽć odpowiedĽ?
 - W jaki sposób _____ określiłby tę kwestię?
 - Dlaczego ta sprawa jest ważna?
 - Czy to pytanie jest najważniejsze, czy też istnieje jakieś pytanie ukryte?
 - Czy widzisz w jaki sposób to może się odnosić do ________?
 
Pytania opracowano na podstawie: Paul, R. (1993). Critical Thinking: How To Prepare Students for a Rapidly Changing World: Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Spis wszystkich plików pomocy
Show this help in language: English
